Atelier en werkwijze

Atelier

Mijn atelier is in Amstelveen aan de Zonnedauwlaan 32.

Als u eens een kijkje wilt komen nemen bent u van harte welkom.

In mijn atelier heb ik een aantal artikelen staan die binnenkort in mijn webshop verkrijgbaar zijn.

U kunt uw breekbare kunstwerken en artikelen hier afhalen.

Materialen

Papier

Arches, 300grs cold pressed aquarel papier van 100% katoen.

Pigmenten

Winsor & Newton Artists’ watercolor met lichtechtheid en duurzaamheid van A en hoger.

Penselen

Plat, rond, kattenstaart, en riggers. Marterhaar kolinsky en zacht synthetisch.

Werkwijze

  1. Eerste stap is om samen met u de juiste foto te zoeken en kiezen voor het portret. Wij bespreken welke kleuren u graag gebruikt wil hebben in het portret.
  2. Daarna bewerk ik het digitale beeld in Photoshop CS6. Daarbij kijk ik naar compositie, kleur, toon. Nu heb ik het uitgangspunt voor het portretschilderij.
  3. Dan ga ik het Arches aquarelpapier, cold pressed van 300grs papier van 100% katoen opspannen op een multiplex plank. Daarvoor maak ik het papier nat waardoor het uitrekt, leg het op de plank en tape het vast met speciaal daarvoor bestemd papieren plakband. Bij het drogen krimpt het papier en spant op doordat het vastgehouden wordt door het tape.
  4. Als het papier droog is en opgespannen maak ik een nauwkeurige tekening waarbij alles (ogen, neus, mond en oren) goed geplaatst zijn.
  5. Op de plekken waar ik het wit van het papier wil behouden gebruik ik maskeer-vloeistof, welke ik later met een gum verwijder.
  6. Voor de eerste nat in nat wassing maak ik vooraf verf aan en gebruik ik verf uit tubes naast verf uit mijn palet. De verf in mijn palet maak ik van tevoren nat met warm water waardoor de verf zacht wordt. De eerste nat in nat wassing wordt nu aangebracht. Bijna het hele oppervlak van het papier doet hier mee. Ik kies de kleuren nauwkeurig en laat ze in elkaar overvloeien. Soms “duw en trek” ik de verf naar de plek die ik wil of “lift” verf van plekken met een “dorstig penseel” waar ik het niet wil hebben. De delen die licht moeten blijven spaar ik uit, of ik gebruik een tissue en dep de verf weg. Dit is het meest spannende deel van het hele proces. Als ik tevreden ben laat ik het geheel goed drogen.
  7. De volgende fases bestaan uit het in details invullen van het schilderij. Ik werk van grote vlakken naar kleine vlakken. Tussendoor laat ik het werk goed drogen en bekijk ik het van afstand. De technieken die ik gebruik zijn wisselend. Van glaceren tot nat in nat. Op het laatst ga ik dieper in op de details en breng de laatste kleur toetsen aan.
  8. Het werk bestudeer ik een aantal keer op afstand en bekijk het met een spiegel om te zien wat ik nog nodig vind om te doen.
  9. Als ik tevreden ben zet ik mijn naam en een paraaf op mijn werk en ga ik over naar de volgende fase het scannen van het werk. Ik haal het werk los van de plank waarop ik heb gewerkt.
  10. Het werk wordt in meerdere onderdelen gescand en met een foto stitch programma, dat ook voor panorama foto’s wordt gebruikt, verbonden. Ik heb nu een hoge resolutie beeld dat geschikt is voor reproducties op klein en groot formaat. Vervolgens wordt het werk in Photoshop CS6 geopend en verder bewerkt.
  11. Voor het originele schilderij wordt nu een Passe Partout op maat gesneden voor in een wissellijst met glas. Het schilderij wordt aan de achterkant nat gemaakt en nadat het vocht in het papier is getrokken, vast geplakt met het speciale papieren tape waardoor hij na droging wordt opgespannen in de Passe Partout. Het werk gaat als het nog vochtig is in de lijst waardoor het mooi strak kan opdrogen.

Kunstwerken bekijken?

WordPress Image Lightbox Plugin